آشنایی با بیماری اوتیسم

آشنایی با بیماری اوتیسم
آشنایی با بیماری اوتیسم

اوتیسم مجموعه ای از اختلالات عصبی- رفتاری است که بر تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت های ارتباطی تاثیر می گذارد و آنها را تکراری و سخت می کند، گستردگی علائم این بیماری سبب شده تا نام این بیماری را اختلال طیف اوتیسم (ASD) نامگذاری کنند.

شدت این بیماری در افراد مبتلا متفاوت است. در برخی از مبتلایان ممکن است این بیماری تنها یک نقص ساده باشد وبرخی بیماران با ناتوانی شدید رو به رو هستند. مبتلایان به اوتیسم دارای اختلال ارتباطی هستند و قادر به درک احساسات سایرین نیستند و همینطور در ابراز احساسات خود با استفاده از کلمات و حالات رفتاری  مشکل شدید دارند.

اگر کودک مبتلا به اوتیسم دارای درجه حساسیت بالا باشد ممکن است در مواجهه با صداها و بوها و یا دیدن مناظر عادی واکنشی غیر طبیعی نشان دهد یا دچار مشکل جدی شود. از اختلالات مبتلایان به اوتیسم  می توان به حرکات بدنی تکراری و تقلیدی، وابستگی شدید به اشیا و واکنش غیر طبیعی به افراد، عدم توانایی در تطبیق با تغییرات، وجود اختلالات شناختی و در برخی موارد بی توجهی به افراد و اشیاء اشاره کرد. در برخی مبتلایان امکان بروز تشنج شدید بویژه در دوران بلوغ نیز وجود دارد.

برخی از مبتلایان به اوتیسم ممکن است علیرغم وجود اختلالات ارتباطی دارای مهارت های دیگری باشند مثل حفظ کردن مطالب، طراحی، ساخت موسیقی و ریاضیات و سایر علوم پیچیده.

شروع بیماری اوتیسم

بروز علائم این بیماری معمولا در سه سال اول زندگی رخ می دهد. برخی کودکان از بدو تولد با این بیماری روبه رو هستند و برخی دیگر از 18 تا36 ماهگی به یکباره با علائم اوتیسم مواجه می شوند. البته باید توجه داشت که علائم اوتیسم در برخی بیماران تا قبل از حضور در جامعه پنهان می ماند. شیوع بیماری اوتیسم در پسران چهار برابر بیشتر از دختران است و عوامل محیطی و اجتماعی تاثیری در ابتلا و پیشرفت این بیماری ندارند.

عوامل بروز بیماری اوتیسم

بروز بیماری اوتیسم به سابقه خانوادگی برمی گردد و عامل آن ترکیب خاصی از ژن ها در فرد مبتلا است. عواملی مثل سن بالای والدین، مصرف داروهای دیابت، چاقی مفرط و مصرف مسکن ها در دوره بارداری احتمال بروز بیماری اوتیسم را افزایش می دهد.

برخی از محققان بیماری اوتیسم را به دلیل یک اختلال متابولیک مادرزادی ناشی از نبود یک آنزیم و سرخجه و برخی دیگرآن را به دلیل وجود اختلالاتی در قسمت هایی از مغز می دانند که عهده دار تفسیر پیام های دریافتی از اندام های حسی و پردازش گفتار است می دانند. به هر حال علت دقیق بروز این بیماری مشخص نیست و شواهدی مبنی بر دخالت واکسیناسیون و یا تاثیر محیط روانی اطراف کودک در بروز بیماری اوتیسم وجود ندارد.

اوتیسم تنها یکی از اختلالات بیماری طیف اوتیسم است، سایر اختلالات ارتباطی شناخته شده در طیف بیماری اوتیسم عبارتند از:

اختلال درخودماندگی

در خود ماندگی، اختلال در برقراری اارتباط و تعاملات و بازی های تخیلی دراست که در کودکان زیر 3 سال بروز پیدا می کند.

سندرم اسپرگر (Asperger)

مبتلایان به این بیماری مانند کودکان مبتلا به اوتیسم در برقراری ارتباطات اجتماعی با مشکل رو به رو هستند اما مشکل زبانی ندارند و میانگین هوش بالاتری نسبت به کودکان نرمال دارند.

اختلال فراگیر رشد (PDD یا اوتیسم آتیپیک)

این اختلال یک دسته‌ی عمومی و فراگیر برای کودکانی است که برخی از رفتارهای اوتیسمی را نشان می‌دهند، اما در سایر دسته‌ها قرار نمی‌گیرند.

اختلال فروپاشی دوران کودکی

این اختلال بسیار نادر است و در آن کودکان تا دو سال اول زندگی خود زندگی نرمالی دارند و عد از آن بخش بسیار زیادی از مهارت های ارتباطی خود را از دست می دهند.

درمان بیماری اوتیسم

تا کنون درمان قطعی برای بیماری اوتیسم کشف نشدهه است اما با حمایت و افزایش آگاهی عمومی می توان علائم این بیماری را مدیریت کرد. همچنین با رعایت چند نکته در زمینه تغذیه می توان تا حدودی علائم این بیماری را مدیریت کرد.

نکاتی در رابطه با کاهش علائم در مبتلایان به طیف اوتیسم

 1. استفاده از مکمل های منیزیم

کمبود منیزیم علائمی شبیه به الگوهای رفتاری کودکان اوتیسمی را به همراه دارد. بنابراین مصرف روزانه منیزیم سبب کاهش علائمی مانند: تردید، دندان قروچه، اضطراب، عدم توجه و تمرکز است.

2. استفاده از روغن ماهی

امگا3 سبب بالارفتن تعاملات اجتماعی در افراد مبتلا به اوتیسم و همچنین کاهش رفتارهای آشفته و بیش فعالانه می شود روغن ماهی در دسترس ترین ماده حاوی امگا3 است.

3. مصرف ملاتونین

ملاتوین آرام بخشی است که به رفع اختلال خواب در مبتلایان به اوتیسم کمک می کند و امکان افزایش مهارت های اجتماعی و ارتباطی را افزایش می دهد.

۴. مصرف خوراکی های حاوی مواد پروبیوتیک

حفظ سلامت روده ارتباط مستقیمی با کنترل علائم اوتیسم دارد. بهترین درمان برای مشکلات دستگاه گوارش و روده مصرف پروبیوتیک ها است. مواد حاوی پروبیوتیک ها سبب افرزایش باکتری های مفید در روده و کاهش عفونت در روده ها می شود. بهترین و در دسترسس ترین منبع برای پروبیوتیک مصرف ماست است.

5. حذف قند و گلوتن از رژیم غذایی

برخی از محققان حذف قند و گلوتن را درمانی برای بیماری اوتیسم می دانند و این احتمال را می دهند که با حذف این دو فتار اوتیستیک کاهش و به سوی رفتار طبیعی سوق پیدا کند.

۶. قرار نگرفتن در معرض باکتری و انگل

بسیاری از علائم اوتیسم در شرایطی که کودک در معرض باکتری ها قرار می گیرد ایجاد می شود، بنابراین محافظت ز کودکان در برابر باکتری ها و انگل های خطرناک در جلوگیری از پیشرفت اوتیسم تاثیر به سزایی دارد.

 ۷. مصرف ویتامین D

پایین بودن سطح ویتامین  در زنان باردار احتمال ابتلا به اوتیسم را در نوزادان افزایش می دهد و ممکن است منجر به بروز سندروم سوراخ شدن روده شود که از علائم بروز حالت بحرانی پیشرفت اوتیسم است.

8. مصرف ویتامین C

وجود ویتامین  در بدن، به افزایش کلاژن، فعالیت آنتی‌اکسیدانی، عملکرد شناختی و ترمیم سلولی و سلامت بدن کمک می‌کند و می‌تواند علائم و حساسیت‌های افراد اوتیست را بهبود بخشیده و امکان ابتلا به بیماری اسکوروی را در این افراد کاهش دهد.

۹. استفاده از زردچوبه

زردچوبه، با خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود می‌تواند به طرز قابل توجهی سلامت روده را افزایش داده و ورود مناسب ماده مغذی به بدن را تضمین کند و بسیاری از علائم اختلالات گوارشی را در مبتلایان به اوتیسم کاهش می دهد.

 

 با خوندن کتاب لطفا جلوی موفقیت خود را نگیرید، یاد میگیرید که چطوری بدون رفتن به همایش های پرهزینه، زندگیتون رو تغییر بدید، به هدفتون برسید ، موفق بشید واز نتایجی که بدست میارید شگفت زده میشید. این کتاب بر خلاف کتابهای روانشناسی دیگه، خیلی ساده و روان نوشته شده و در پایان هر فصل تمرینات عملی داره که این تمرینات، ماندگاری مطالب رو در ذهن خواننده چندین برابر بیشتر میکنه و باعث ایجاد روحیه عملگرایی میشه.جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره کتاب می توانید به سایت کتاب به آدرس www.donotplease.ir مراجعه کنید.

 

♦ برای دانلود مجموعه اپلیکیشن های اندروید قاب موفقیت که شامل کتاب صوتی و متنی لطفا جلوی موفقیت خود را نگیرید نیز می باشد، اینجا کلیک کنید.

♦ برای سفارش کتاب لطفا جلوی موفقیت خود را نگیرید، همین الان عدد 1 به شماره 3000181819 پیامک کنید و بعد از دریافت کتاب درب منزل، هزینه رو به مامور پست پرداخت کنید. قیمت کتاب 48.000 تومان و قیمت دفتر لاکپشت 16.000 است.

♦ برای دیدن نظرات بزرگترین روانشناسان کشور درباره کتاب روی اینجا کلیک کنید.

♦ پیج اینستـاگرام قاب موفقیت با تولید مطالب بسیار مفید و جذاب، هوشمندانـه افکار و دیدگاه شما را به مرور زمان تغییر داده و ضمیر نـاخود آگـاه شمـا را به سمت موفقیت هدایت خواهد کرد.می تونید پیج اینستاگرام قاب موفقیت رو از اینجا و کانال تلگرام کتاب رو از اینجا دنبال کنید.

♦ همیشه قدم اول سخته، ما قدم اول رو کنارتیم.

 

پست قبلی
اختلال بینایی در کودکان
پست بعدی
عوارض بوتاکس

ارسال دیدگاه

فهرست
دانلود مولتی اپلیکیشن قاب
feature