آخرین مطالب بلاگ قاب مهربانی در موضوع امور خیریه

آخرین دیدگاه ها

کمک به متکدیان ، دامن زدن به ناهنجاری اجتماعی یا کمک به همنوع ؟
امور خیریه

کمک به متکدیان ، دامن زدن به ناهنجاری اجتماعی یا کمک به همنوع ؟

توسط امیربهادر بهاری در 14 آبان 1397

تکدی گری یا گدایی امروزه تبدیل به یک شغل کاذب درکشور شده است و افرادی که حرفه خاصی ندارند و مسئولیت های اجتماعی را از خود سلب می کنند با انتخاب تکدی گری به عنوان پیشه خود طلبکارانه درخواست برخورداری از بخشی از درآمد دیگر افرراد دارند. عوامل شکل دهنده تکدی گری را می توان به دو دسته ارادی و غیر ارادی تقسیم کرد. عوامل غیر ارادی مانند: مشکلات روانی و جسمی، شرایط بحرانی کشور و قحطی وغیره و عوامل ارادی را می توان شامل اعتیاد، مهاجرت و غیره که بروز آن تحت اراده خود فرد است دانست.

تکدی گری از پایه ای ترین معضلات اجتماعی است که منجر به بروز ناهنجاری های دیگر در اجتماع می شود ومنشا خطرات جبران ناپذیر در سطح جامعه  است چرا که افراد متکدی از فقدان عزت نفس و مناعت طبع رنج می برند و همین امر سبب می شود تا مستعد انجام رفتارهای هنجار شکنانه و بزهکاری در جامعه شوند.

درآمدهای قابل توجه بسیاری از افراد متکدی سبب شده آنها را به معنای دقیق کلمه ثروتمند تلقی کرد، این در حالی است که این عده قادر به استفاده صحیح از ثروت اندوخته خود نیستند و به دلیل سبک زندگی گدا منشانه خود در استفاده از سرمایه خود عاجز هستند. جامعه شناسان تکدی گری را یکی از اساسی ترین معضلات جامعه می دانند چراکه منتکدیان نقشی در ساختار اقتصادی و اجتماعی جامعه ندارند و از زحمت دیگران ارتزاق می کنند.

کمک به متکدیان نه تنها کمک به همنوع محسوب نمی شود بلکه یک رفتار اخلاقی غلط و دامن زدن به یک ناهنجار اجتماعی محسوب می شود. کمک به متکدیان سبب کمرنگ شدن عزت نفس در اجتماع و بروز رفتارهای غیر اخلاقی و بزه می شود.

بنابراین به افراد خیر و تمامی کسانیکه قصد کمک به همنوعان خود را دارند توصیه می شود تا کمک های خود را به میزان یا شکل به مراکز و نهادهای خیریه مردمی و مطمئن و شناخته شده ارائه دهند تا در جای درست خود مورد استفاده قرار گیرد.

ادامه مطلب
سازمان های خیریه مردم نهاد چگونه فعالیت می کنند؟
امور خیریه

سازمان های خیریه مردم نهاد چگونه فعالیت می کنند؟

توسط امیربهادر بهاری در 31 شهريور 1397

سازمان های (ان جی او) یا مردم نهاد سازمان هایی هستند که بصورت مستقل از دولت و با کمک های داوطلبانه مردم شکل گرفته اند و هدف آنها کسب درآمد نیست و صرفا به دنبال منافع مردمی هستند.

فعالیت سازمان های مردم نهاد دارای ابعاد گوناگون و موضوعات بسیار متفاوتی است که هدف تمامی آنها رفع مشکلات جامعه جهانی و ایجاد برابری و رفاه اقتصادی و اجتماعی است. این نهادها بر اساس نوع و حوزه فعالیت خود و یا سطح خدمت رسانی (محلی، بین المللی و...) تقسیم بندی می شوند.

از آنجایی که اقدامات دولت ها و سازمان های بین المللی در پروژه های عام المنفعه تنها در حد حرف زدن است، بنابراین عمده فعالیت های مبارزه با فقر توسط نهادهای داوطلبانه مردمی یا همان ان جی او ها صورت می گیرد و هدایت تمامی فعالیت های توسعه ای در مناطق محروم تحت هدایت ان جی او ها صورت می گیرد.

سازمان های مردم نهاد به دو صورت فعالیت می کنند. این سازمان ها گاها بدون واسطه در راستای فقر زدایی یا خدمت رسانی بصورت مستقیم وارد حیطه فعالیت می شوند و گاها ممکن است از طریق پروسه های اقتصادی بودجه لازم برای حمایت از ان جی اوهای محلی را فراهم می کنند و با اعطای کمک های مالی در زمینه فقرزدایی فعالیت کنند.

سازمان های مردم نهاد در زمینه های مختلفی فعالیت دارند. برخی از آنها در زمینه تهیه آب سالم و بهبود وضعیت سلامت اقشار محروم جوامع فعالیت می کنند، برخی در زمینه اعطای وام به افراد فقیر، برخی در زمینه آموزش و سایر فعالیت های کوچک و بزرگ دیگر فعالیت می کنند و هدف نهایی تمامی نهادهای خیریه محرومیت زدایی است. برنامه های این سازمان ها اغلب کارکرد بهتری نسبت به نهادهای دولتی دارد و همچنین قابل اطمینان تر است چرا که به دلیل داوطلبانه بودن فعالیت ها امکان وجود فساد به مراتب کمتر از فعالیت های دولتی است.

ادامه مطلب
6 خیریه موفق دنیا!!
امور خیریه

6 خیریه موفق دنیا!!

توسط امیربهادر بهاری در 19 شهريور 1397

در قرن حاضر مقوله ایجاد خیریه و کانون های کمک رسانی به یکی از سوژه های بسیار محبوب در کشورهای پیشرفته و ثروتمند در جهان تبدیل شده است. خیره ها و سازمان های مردم نهادی که در زمینه فقر زدایی و برابری و رفاه اجتماعی در کشور خود و یا کشورهای فقیر فعالیت دارند و بصورت مستقل از نهادهای دولتی کمک های خود را در مناطق محروم به افراد نیازمند می رسانند. در این مقاله بصورت اجمالی به معرفی 6 خیریه بزرگ و موفق در دنیا و زمینه فعالیت آنها می پردازیم:

1. آکسفام (Oxfam) بنیاد آکسفام در آکسورد انگلستان با هدف بهبود شرایط زندگی مردم دنیا و مبارزه با فقر تاسیس شد. این سازمان بین المللی و مردم نهاد هم اکنون در 70 کشور در زمینه برابری جنسیتی، فقرزدایی ، آموزش و مبارزه با بیماری های مختلف فعالیت دارد. برنامه اجراشده توسط آکسفام انگلیس و نیوزلند در یکی از شهرهای ویتنام در سال 2003 موفق شد تا حضر کودکان را در مدرسه افزایش دهد و53 از کودکان این کشور بویژه دختران به طور منظم در مدرسه حضور پیدا کردند. این یکی از موفق ترین پروژه های این سازمان مردم نهاد بوده است.

2. بنياد بين‌المللي کر (Care international) یکی از بزرگترین بنیادهای مردم نهاد در جهان بنیاد «کر» است که در سال 1945 با هدف کمک به آوارگان جنگ جهانی دوم در آمریکا تاسیس شد. در حال حاضر این موسسه بر تعاون و مشارکت برای فقرزدایی در نقاط مختلف دنیا است. بنیاد کر در 72 کشور جهان و با بیش از 12 هزارنفر پرسنل مشغول به فعالیت است و تنها در کشور آمریکا بیش از 350 هزارنفر اعانه دهنده دارد. در سال 2004 شعبه آمريکايي اين بنياد به تنهايي بودجه‌اي معادل 517 ميليون دلار براي هدايت 870 پروژه فقر زدایی در 70 کشور دنيا هزينه کرد که اين پروژه 45 ميليون نفر را پوشش مي‌داد. اين برنامه اجراي برنامه‌هاي آموزشي براي يک ميليون دانش‌آموز، کمک به برنامه‌هاي پيشگيري از ابتلا به ايدز براي 7 ميليون نفر، کمک به پيشبرد برنامه‌هاي کشاورزي براي 6/5 ميليون نفر و بهبود طرح‌هاي بهداشتي و سلامت براي حدود 9 ميليون نفر را شامل مي‌شد.

3. بنياد نجات کودکان بنیاد نجات کودکان به منظور حمایت از کودکانی آسیب دیده در جنگ جهانی اول در سال 1919 درانگلیس تاسیس شد. فعالیت این سازمان در 27 کشور اتحادیه نجلات کودکان را تشکیل می دهد. این سازمان در 110 کشور در تلاش است امکان دستیابی به زندگی بهتر را برای کودکان فراهم آورد و در زمینه آموزش، بهداشت و سلامت و نیازهای اولیه کودکان را حمایت کند.

4. بنياد خيريه بيل و مليندا گيتس بنیاد بیل و ملیندا گیتس بزرگترین خیریه در زمینه بهداشت و سلامت در سراسر دنیا است و تا کنون هزینه ای بالغ بر 28 میلیارد دلار را در زمینه کمک به بهداشت و درمان سرمایه گذاری کرده است. این مبلغ توسط بنیاد سرمایه گذاری و سود حاصل از آن صرف اجرای پروژه های خیریه می شود. کمک های این بنیاد خصوصی سالانه 6 میلیارد دلار است در حالیکه بودجه سازمان بهداشت جهانی تنها یک میلیارد و 65 میلیون دلار است.

5. سازمان امدادرساني بنگلادش نحوه فعالیت این بنیاد از طریق سرمایه گذاری اقتصادی در آمریکا و اعطای کمک مالی به ان جی او های محلی از طریق سود حاصل از این سرمایه گذاری است. به اين ترتيب پروژه‌هاي توسعه‌اي را که منجر به ايجاد اشتغال و ريشه کن کردن فقر در ميان خانواده‌هاي بنگلادشي مي‌شود تشويق مي کند. پروژه هایی نظیر توسعه مراکز ماهیگیری، مرغداری و کرایه گاو به خانواده های فقیر در روستاها از جمله پوژه های اجرا شده توسط این موسسه است.

6. بانک گرامين یکی دیگر از موسسات خیریه بزرگ در دنیا گرامین بانک است که در زمینه اعطای وام به اقشار محروم در بنگلادش فعالیت می کند. اين بانک در حوزه «مايکرو-کرديت» (micro credit) فعاليت دارد. ماکرو-کردیت اصطلاحی به معنای اعطای وام های کوچک به فقرا یی است که غالبا فاقد وثیقه، شغل ثابت و سابقه اعتباری هستند. این بنیاد تا کنون به افراد زیادی به زنان در بنگلادش خدمات مالی قابل توجهی ارائه داده است. اکثر خیریه های مردم نهاد فعالیت خود را با ارائه ایده های جدید در یک محدوده کوچک شروع و به مرور زمان توسعه می یابند و در حال حاضر در عرصه بین المللی فعال هستند. نکته مهم در شکل گیری و موفقیت انجمن های خیریه، شناخت دقیق از نیازهای جامعه ای است که از آن برخاسته اند.

ادامه مطلب
چطور خیریه مطمئن برای کمک هایمان را پیدا کنیم؟
امور خیریه

چطور خیریه مطمئن برای کمک هایمان را پیدا کنیم؟

توسط امیربهادر بهاری در 6 تير 1397

امروزه با رشد مشارکت اجتماعی مردم در زمینه فعالیت های خیریه و محرومیت زدایی در کشور با تعداد زیادی از بنیادهای خیریه و ان جی او مواجه هستیم که در عرصه های گوناگونی فعالیت دارند. در سایه این انجمن های مردم نهاد، تعداد گروه های سود جو که قصد سوء استفاده از نیت خیر مردم را دارند نیز با افزایش چشمگیری رو به رو بوده است. بنابراین اغلب افرادی که خیریه معتبری را برای اهدای کمک های خود نمی شناسند با این دغدغه مواجهند که کمک خیر خود را به کدام انجمن بسپارند تا از رسیدن آن به دست محرومان اطمینان یابند؟ در این مقاله به بیان نکاتی میپردازیم که سبب می شود خیریه های واقعی و کمک رسان را از گروه های کلاهبرداری تشخیص دهید و با اطمینان خاطر کمک های خود را برای رسیدن به افراد محروم و نیازمند به دست ان جی او مطمئن بسپارید.

1. مجوز خیریه را بررسی کنید!

اولین گام در راستای اهدای کمک، بررسی مجوز خیریه است. هر خیریه ای برای شروع فعالیت خود نیازمند مجوز از یکی از ارگان های دولتی است و ارگان مورد نظر مسئولیت نظارت بر فعالیت خیریه را بر عهده دارد. ارگان های دولتی که قادر به صدور مجوز برای تاسیس بنیاد خیریه هستند عبارتند از: سازمان بهزیستی، وزارت کشور، سازمان ورزش جوانان، استانداری، فرمان داری و نیروی انتظامی.

2. شماره ثبت خیریه را بررسی کنید!

برای کسب اطمینان از فعال بودن خیریه مورد نظر، شماره ثبت خیریه را در سایت www.rooznamehrasmi.ir وارد کرده و از فعال یا غیر فعال بودن و یا وجود خیریه مورد نظر خود اطمینان یابید.

3. اساسنامه خیریه مورد نظر خود را حتما مطالعه کنید!

مطالعه اساسنامه خیریه ها از این رو مهم است که علاوه بر دادن کلیه اطلاعات درباره موسسان،گروه ذی نفع،زمینه فعالیت،میزان بودجه،نحوه اختصاص بودجه و اهداف موسسه، باعث می شود تا بتوانید خیریه را متناسب با اهداف و آرمان های شخصی خود انتخاب کنید.

4. در صورت امکان از محل خیریه دیدن کنید!

در صورت امکان از محل قرار گیری خیریه مورد نظر دیدن کنید و از وجود خارجی آن اطمینان حاصل کنید چرا که با گسترش کاربردی فضای مجازی بسیاری از افراد سودجو با ادعای داشتن موسسه خیریه و قرار دادن عکس هایی برای تحریک احساسات مردم اقدام به کلاهبرداری می کنند برای همین بهتر است شخصا در محل حضور یابید.
5. بیلان کاری خیریه را مشاهده کنید!

خیریه ها در صورت داشتن عملکرد شفاف مالی دارای ریز گزارشات و بیلان فعالیت های خود هستند. وجود ریزگزارشات و اطلاعات مالی دقیق می تواند نشانه ای از عملکرد صادقانه خیریه مورد نظر باشد.

ادامه مطلب
نقش سرمایه اجتماعی در رشد فرهنگ خیریه چیست؟
امور خیریه

نقش سرمایه اجتماعی در رشد فرهنگ خیریه چیست؟

توسط امیربهادر بهاری در 13 ارديبهشت 1397

سرمایه اجتماعی نوع جدیدی از سرمایه در کشورهاست که درکنار سرمایه انسانی و اقتصادی، ثروت معنوی یک کشور محسوب می شود. سرمایه اجتماعی میراث معنوعی اجتماع است که افراد را به همدلی و همکاری و مشارکت اجتماعی دعوت می کند و با تشویق به برقراری تعاملات و ایجاد تشکلات اجتماعی قادر است بر بسیاری از معضلات جوامع فایق آید و رشد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی را تسریع ببخشد.

نقش سرمایه اجتماعی در جوامع به قدری پررنگ است که در واقع مهمترین رکن دست یابی به پیشرفت در همه ابعاد محسوب می شود و جامعه بدون بهره برداری از سرمایه اجتماعی به سرمایه های اقتصادی دست پیدا نمی کند به طوری که گروه ها، سازمان ها و جوامع می توانند با تکیه بر سرمایه اجتماعی به سرمایه اقتصادی دست یابند اما هیچ یک از جوامع بدون بهره گیری از سرمایه اجتماعی قادر به به انجام رساندن اقدامات مفید نخواهند بود.

نقش سرمایه اجتماعی در زندگی افراد جامعه بعنوان عنصر معنا بخش به فعالیت های انسانی شناخته می شود، عنصری که زندگی را زیباتر می کند و میزان آن در هر جامعه ای بیشتر باشد آن جامعه پیشرفته، ثروتمند و خوشبخت تر است.

برخی ابعاد سرمایه اجتماعی که ارزش اجتماعی نیز شناخته می شوند عبارتند از: اعتماد ،صداقت ،حسن تفاهم ،سلامتی نفس ،هم دردی ،دوستی ،همبستگی ،فداکاری و ... که این خصلت ها از طریق اطلاع رسانی و آموزش، تبادل اعتقادات و اطلاعات، حضور در فعالیت های نیازمند مشارکت عمومی، شبکه های مجازی، گروه های دوستی و تشکل های خودجوش وغیره در بین اعضای جامعه شکل می گیرد و تمامی تشکل های اجتماعی در آداب مذهبی، گروه های ورزشی،احزاب،گروه های دوستانه و آموزشی را درگیر می کند.

وجود سرمایه اجتماعی زیاد در جوامع پیشرفته سبب مشارکت بیشتر تشکل های اجتماعی در بنیادهای خیریه و ایجاد نهاد های خودجوش برای جمع آوری کمک برای مبارزه با فقر می شود. به طوری که کمک های جمع آوری شده توسط ان جی او ها از کمک های سالانه سازمان های دولتی در مبارزه با فقر موثرتر واقع شده است. بنا براین وجود سرمایه اجتماعی بیشتر در یک جامعه برابر است با مشارکت های مردمی بیشتر در امور خیریه و فعالیت های محرومیت زدایی و نهایتا زدوده شدن فقر و محرومیت ازآن جامعه.

ادامه مطلب
فهرست
دانلود مولتی اپلیکیشن قاب
feature