تالاسمی در کودکان

آخرین دیدگاه ها

تالاسمی در کودکان
تالاسمی در کودکان

تالاسمی چیست؟

تالاسمی نوعی کم خونی ارثی و ژنتیکی است که به خاطر مشکل در شکل گیری زنجیره های پروتئینی هموگلوبین (ماده اصلی داخل سلولهای قرمز خون) ایجاد می شود.

در کل دو نوع تالاسمی وجود دارد:

  1. تالاسمی ماژور اختلال خطرناکی است که‌در صورت عدم درمان موجب کندی رشد و تغییر شکل جمجمه می شود.
  2. تالاسمی مینور معمولا هیچگونه علائمی را سبب نمی شود.

علت تالاسمی چیست؟

کودکی که ژن معیوب را از هر دو والدین خود به‌ ارث ببرد، به تالاسمی ماژور مبتلا میشود و سلول های قرمز خون کوچک و ظریف می شوند و به‌آسانی در‌هم می شکنند، که منجر به‌ کم خونی شدید می شود.

اگر ژن معیوب فقط از یکی از والدین به ارث برسد ، نتیجه ی آن تالاسمی مینور خواهد بود و سلول های قرمز نیز اندکی کوچک تر از حالت عادی خواهند بود.

علائم تالاسمی را بدانید:

علائم تالاسمی در کودکان، از نوازادی دیده میشود و کاملا مشابه کم خونی عادی است.

1. رنگ پریدگی پوست

2. خستگی مزمن

3. تنگی نفس

اگر کودک شما علائم کم خونی را دارد، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان تالاسمی چیست؟

تالاسمی مینور نیازی به درمان ندارد و با خوردن مواد مغذی میتوان این کم خونی را جبران کرد.

درمان تالاسمی ماژور نیز بدین صورت است که از چند ماهگی به نوزاد ماهیانه خون تزریق میشود. این تزریق خون مداوم قلب و کبد و سایر اعضای داخلی را مملوء از آهن میکند و موجب آسیب این اعضا میشود. البته این مشکل را میتوان با تزریق منظم "دسفریوکسامین" رفع کرد.

چگونه میتوان از تالاسمی پیشگیری کرد؟

اگر مشکوک به ابتلا به تالاسمی (ماژور یا مینور) هستید و قصد دارید فرزندی داشته باشید، لازم است به مراکز تخصصی مراجعه کرده و آزمایش دهید. مشاوره ژنتیکی داشته باشید تا از داشتن کودک مبتلا به تالاسمی جلوگیری کنید.

عوارض تالاسمی ماژور

انباشتگی آهن اغلب موجب صدمه به‌ غدد درون ریز شده و باعث اختلال کار هیپوفیز، هیپوگنادیسم، دیابت، کم کاری تیروئید و پاراتیروئید میشود. یکی از شایع ترین عوارض دیده شده ‌در‌ بیماران مبتلا به تالاسمی کم کاری تیروئید می باشد.

آینده ی کودکان مبتلا به تالاسمی

کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور در صورتی که تزریق خون و دسفریوکسامین به‌ طور منظم به‌آنها انجام شود، چشم انداز خوبی برای رشد و تکامل عادی دارند و بسیاری از آنها تا میانسالی ادامه حیات می دهند.

 

 با خوندن کتاب لطفا جلوی موفقیت خود را نگیرید، یاد میگیرید که چطوری بدون رفتن به همایش های پرهزینه، زندگیتون رو تغییر بدید، به هدفتون برسید ، موفق بشید واز نتایجی که بدست میارید شگفت زده میشید. این کتاب بر خلاف کتابهای روانشناسی دیگه، خیلی ساده و روان نوشته شده و در پایان هر فصل تمرینات عملی داره که این تمرینات، ماندگاری مطالب رو در ذهن خواننده چندین برابر بیشتر میکنه و باعث ایجاد روحیه عملگرایی میشه.جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره کتاب می توانید به سایت کتاب به آدرس www.donotplease.ir مراجعه کنید.

 

♦ برای دانلود مجموعه اپلیکیشن های اندروید قاب موفقیت که شامل کتاب صوتی و متنی لطفا جلوی موفقیت خود را نگیرید نیز می باشد، اینجا کلیک کنید.

♦ برای سفارش کتاب لطفا جلوی موفقیت خود را نگیرید، همین الان عدد 1 به شماره 3000181819 پیامک کنید و بعد از دریافت کتاب درب منزل، هزینه رو به مامور پست پرداخت کنید. قیمت کتاب 48.000 تومان و قیمت دفتر لاکپشت 16.000 است.

♦ برای دیدن نظرات بزرگترین روانشناسان کشور درباره کتاب روی اینجا کلیک کنید.

♦ پیج اینستـاگرام قاب موفقیت با تولید مطالب بسیار مفید و جذاب، هوشمندانـه افکار و دیدگاه شما را به مرور زمان تغییر داده و ضمیر نـاخود آگـاه شمـا را به سمت موفقیت هدایت خواهد کرد.می تونید پیج اینستاگرام قاب موفقیت رو از اینجا و کانال تلگرام کتاب رو از اینجا دنبال کنید.

♦ همیشه قدم اول سخته، ما قدم اول رو کنارتیم.

 

پست قبلی
عوارض بوتاکس
پست بعدی
سرطان و رژیم درمانی

ارسال دیدگاه

فهرست
دانلود مولتی اپلیکیشن قاب
feature