تالاسمی در کودکان!

آخرین دیدگاه ها

تالاسمی در کودکان!
تالاسمی در کودکان!

تالاسمی نوعی کم خونی ارثی و ژنتیکی است که به خاطر مشکل در شکل گیری زنجیره های پروتئینی هموگلوبین (ماده اصلی داخل سلولهای قرمز خون) ایجاد می شود.

در کل دو نوع تالاسمی وجود دارد:

  1. تالاسمی ماژور اختلال خطرناکی است که‌در صورت عدم درمان موجب کندی رشد و تغییر شکل جمجمه می شود.
  2. تالاسمی مینور معمولا هیچگونه علائمی را سبب نمی شود.

علت تالاسمی چیست؟

کودکی که ژن معیوب را از هر دو والدین خود به‌ ارث ببرد، به تالاسمی ماژور مبتلا میشود و سلول های قرمز خون کوچک و ظریف می شوند و به‌آسانی در‌هم می شکنند، که منجر به‌ کم خونی شدید می شود.

اگر ژن معیوب فقط از یکی از والدین به ارث برسد ، نتیجه ی آن تالاسمی مینور خواهد بود و سلول های قرمز نیز اندکی کوچک تر از حالت عادی خواهند بود.

علائم تالاسمی را بدانید:

علائم تالاسمی در کودکان، از نوازادی دیده میشود و کاملا مشابه کم خونی عادی است.

1. رنگ پریدگی پوست

2. خستگی مزمن

3. تنگی نفس

اگر کودک شما علائم کم خونی را دارد، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان تالاسمی چیست؟

تالاسمی مینور نیازی به درمان ندارد و با خوردن مواد مغذی میتوان این کم خونی را جبران کرد.

درمان تالاسمی ماژور نیز بدین صورت است که از چند ماهگی به نوزاد ماهیانه خون تزریق میشود. این تزریق خون مداوم قلب و کبد و سایر اعضای داخلی را مملوء از آهن میکند و موجب آسیب این اعضا میشود. البته این مشکل را میتوان با تزریق منظم "دسفریوکسامین" رفع کرد.

چگونه میتوان از تالاسمی پیشگیری کرد؟

اگر مشکوک به ابتلا به تالاسمی (ماژور یا مینور) هستید و قصد دارید فرزندی داشته باشید، لازم است به مراکز تخصصی مراجعه کرده و آزمایش دهید. مشاوره ژنتیکی داشته باشید تا از داشتن کودک مبتلا به تالاسمی جلوگیری کنید.

عوارض تالاسمی ماژور

انباشتگی آهن اغلب موجب صدمه به‌ غدد درون ریز شده و باعث اختلال کار هیپوفیز، هیپوگنادیسم، دیابت، کم کاری تیروئید و پاراتیروئید میشود. یکی از شایع ترین عوارض دیده شده ‌در‌ بیماران مبتلا به تالاسمی کم کاری تیروئید می باشد.

آینده ی کودکان مبتلا به تالاسمی

کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور در صورتی که تزریق خون و دسفریوکسامین به‌ طور منظم به‌آنها انجام شود، چشم انداز خوبی برای رشد و تکامل عادی دارند و بسیاری از آنها تا میانسالی ادامه حیات می دهند.

پست قبلی
سرطان و رژیم درمانی!
پست بعدی
اختلال بینایی در کودکان

ارسال دیدگاه

فهرست
دانلود مولتی اپلیکیشن قاب
feature