اصطلاحات ملکي در قوانين را بدانیم!!

اصطلاحات ملکي در قوانين را بدانیم!!
اصطلاحات ملکي در قوانين را بدانیم!!

ورود به مبحث املاک و معاملات ملکی و... نیازمند دانستن حداقل هایی در باره قوانین ملکی است که در این مقاله سعی بر آن است که بخشی از این قوانین را به زبان ساده برای شما بیان کنیم تا در مواقع لازم به آن ها رجوع کنید:

تفکيک: اصطلاح تفکیک در قوانین ملکی به این معناست که قطعه زمین را به قطعات کوچکتر تقسیم و تفکیک شود. در صورت تفکیک قطعه یا ملک تقاضا در اداره ثبت منطقه ثبت و ارزش تفکیکی آن به نرخ روز تعیین میشود.

فرآیند تفکیک به این صورت است که مالک تقاضای نقشه تفکیک را به شهرداری منطقه ارائه می دهد و شهرداری پس از بررسی، نقشه تفکیک تصویب شده را به مالک تحویل و نسخه دیگری ازآن را جهت صورت مجلس به اداره ثبت ارسال می کند.

عرصه و اعيان: زمینی که ملک بر آن قرار دارد را عرصه و بنا را اعیان می نامند. معمولا در معاملات قید می شود که خریدار مالکیت اعیان را دارد و یاعرصه و اعیان باهم به فروش می رسد.

افراز: افراز به معني جدا کردن قسمت مشترک صاحبان سهم از ساير صاحبان به نسبت سهم آنها از مال غير منقول مشترک بين آنها.

تفاوت افراز و تفکيک: در تفکیک تقسیم بندی بر اساس قواعد تفیکیک زمین صورت می گیرد نه مالکیت افراد بنا براین ممکن است اختلافاتی در زمینه مالکیت بین مالکین رخ دهد اما افراز زمین یا ملک را بر اساس سهم مالکان تقسیم می کند. در افراز ملک باید مشترک باشد اما در تفکیک الزامی بر مشاع بودن ملک نیست. در صورت تفکیک مشاعات از بین نمی رود.

اگر نسبت به ملک مشاع اداره ثبت اقدام به صدور سند نمايد ميتوان مراحل اداره ثبت را پايان يافته دانست و اگر آن مراحل پايان يافته باشد بايد درخواست افراز را به اداره ثبت داده شود در غير اينصورت بايد در دادگاه عمومي بررسي شود.

پست قبلی
نکات مهمی که در خرید واحد تجاری باید در نظر داشت!!
پست بعدی
نکاتی که درخرید خانه اهمیت دارد!

ارسال دیدگاه

فهرست
دانلود مولتی اپلیکیشن قاب
feature