6 خیریه موفق دنیا!!

مطالب پرطرفدار

آخرین دیدگاه ها

6 خیریه موفق دنیا!!
6 خیریه موفق دنیا!!

در قرن حاضر مقوله ایجاد خیریه و کانون های کمک رسانی به یکی از سوژه های بسیار محبوب در کشورهای پیشرفته و ثروتمند در جهان تبدیل شده است. خیره ها و سازمان های مردم نهادی که در زمینه فقر زدایی و برابری و رفاه اجتماعی در کشور خود و یا کشورهای فقیر فعالیت دارند و بصورت مستقل از نهادهای دولتی کمک های خود را در مناطق محروم به افراد نیازمند می رسانند. در این مقاله بصورت اجمالی به معرفی 6 خیریه بزرگ و موفق در دنیا و زمینه فعالیت آنها می پردازیم:

1. آکسفام (Oxfam) بنیاد آکسفام در آکسورد انگلستان با هدف بهبود شرایط زندگی مردم دنیا و مبارزه با فقر تاسیس شد. این سازمان بین المللی و مردم نهاد هم اکنون در 70 کشور در زمینه برابری جنسیتی، فقرزدایی ، آموزش و مبارزه با بیماری های مختلف فعالیت دارد. برنامه اجراشده توسط آکسفام انگلیس و نیوزلند در یکی از شهرهای ویتنام در سال 2003 موفق شد تا حضر کودکان را در مدرسه افزایش دهد و53 از کودکان این کشور بویژه دختران به طور منظم در مدرسه حضور پیدا کردند. این یکی از موفق ترین پروژه های این سازمان مردم نهاد بوده است.

2. بنياد بين‌المللي کر (Care international) یکی از بزرگترین بنیادهای مردم نهاد در جهان بنیاد «کر» است که در سال 1945 با هدف کمک به آوارگان جنگ جهانی دوم در آمریکا تاسیس شد. در حال حاضر این موسسه بر تعاون و مشارکت برای فقرزدایی در نقاط مختلف دنیا است. بنیاد کر در 72 کشور جهان و با بیش از 12 هزارنفر پرسنل مشغول به فعالیت است و تنها در کشور آمریکا بیش از 350 هزارنفر اعانه دهنده دارد. در سال 2004 شعبه آمريکايي اين بنياد به تنهايي بودجه‌اي معادل 517 ميليون دلار براي هدايت 870 پروژه فقر زدایی در 70 کشور دنيا هزينه کرد که اين پروژه 45 ميليون نفر را پوشش مي‌داد. اين برنامه اجراي برنامه‌هاي آموزشي براي يک ميليون دانش‌آموز، کمک به برنامه‌هاي پيشگيري از ابتلا به ايدز براي 7 ميليون نفر، کمک به پيشبرد برنامه‌هاي کشاورزي براي 6/5 ميليون نفر و بهبود طرح‌هاي بهداشتي و سلامت براي حدود 9 ميليون نفر را شامل مي‌شد.

3. بنياد نجات کودکان بنیاد نجات کودکان به منظور حمایت از کودکانی آسیب دیده در جنگ جهانی اول در سال 1919 درانگلیس تاسیس شد. فعالیت این سازمان در 27 کشور اتحادیه نجلات کودکان را تشکیل می دهد. این سازمان در 110 کشور در تلاش است امکان دستیابی به زندگی بهتر را برای کودکان فراهم آورد و در زمینه آموزش، بهداشت و سلامت و نیازهای اولیه کودکان را حمایت کند.

4. بنياد خيريه بيل و مليندا گيتس بنیاد بیل و ملیندا گیتس بزرگترین خیریه در زمینه بهداشت و سلامت در سراسر دنیا است و تا کنون هزینه ای بالغ بر 28 میلیارد دلار را در زمینه کمک به بهداشت و درمان سرمایه گذاری کرده است. این مبلغ توسط بنیاد سرمایه گذاری و سود حاصل از آن صرف اجرای پروژه های خیریه می شود. کمک های این بنیاد خصوصی سالانه 6 میلیارد دلار است در حالیکه بودجه سازمان بهداشت جهانی تنها یک میلیارد و 65 میلیون دلار است.

5. سازمان امدادرساني بنگلادش نحوه فعالیت این بنیاد از طریق سرمایه گذاری اقتصادی در آمریکا و اعطای کمک مالی به ان جی او های محلی از طریق سود حاصل از این سرمایه گذاری است. به اين ترتيب پروژه‌هاي توسعه‌اي را که منجر به ايجاد اشتغال و ريشه کن کردن فقر در ميان خانواده‌هاي بنگلادشي مي‌شود تشويق مي کند. پروژه هایی نظیر توسعه مراکز ماهیگیری، مرغداری و کرایه گاو به خانواده های فقیر در روستاها از جمله پوژه های اجرا شده توسط این موسسه است.

6. بانک گرامين یکی دیگر از موسسات خیریه بزرگ در دنیا گرامین بانک است که در زمینه اعطای وام به اقشار محروم در بنگلادش فعالیت می کند. اين بانک در حوزه «مايکرو-کرديت» (micro credit) فعاليت دارد. ماکرو-کردیت اصطلاحی به معنای اعطای وام های کوچک به فقرا یی است که غالبا فاقد وثیقه، شغل ثابت و سابقه اعتباری هستند. این بنیاد تا کنون به افراد زیادی به زنان در بنگلادش خدمات مالی قابل توجهی ارائه داده است. اکثر خیریه های مردم نهاد فعالیت خود را با ارائه ایده های جدید در یک محدوده کوچک شروع و به مرور زمان توسعه می یابند و در حال حاضر در عرصه بین المللی فعال هستند. نکته مهم در شکل گیری و موفقیت انجمن های خیریه، شناخت دقیق از نیازهای جامعه ای است که از آن برخاسته اند.

پست قبلی
چطور خیریه مطمئن برای کمک هایمان را پیدا کنیم؟
پست بعدی
سازمان های خیریه مردم نهاد چگونه فعالیت می کنند؟

ارسال دیدگاه

فهرست
دانلود مولتی اپلیکیشن قاب
feature