کمک به متکدیان ، دامن زدن به ناهنجاری اجتماعی یا کمک به همنوع ؟

مطالب پرطرفدار

آخرین دیدگاه ها

کمک به متکدیان ، دامن زدن به ناهنجاری اجتماعی یا کمک به همنوع ؟
کمک به متکدیان ، دامن زدن به ناهنجاری اجتماعی یا کمک به همنوع ؟

تکدی گری یا گدایی امروزه تبدیل به یک شغل کاذب درکشور شده است و افرادی که حرفه خاصی ندارند و مسئولیت های اجتماعی را از خود سلب می کنند با انتخاب تکدی گری به عنوان پیشه خود طلبکارانه درخواست برخورداری از بخشی از درآمد دیگر افرراد دارند. عوامل شکل دهنده تکدی گری را می توان به دو دسته ارادی و غیر ارادی تقسیم کرد. عوامل غیر ارادی مانند: مشکلات روانی و جسمی، شرایط بحرانی کشور و قحطی وغیره و عوامل ارادی را می توان شامل اعتیاد، مهاجرت و غیره که بروز آن تحت اراده خود فرد است دانست.

تکدی گری از پایه ای ترین معضلات اجتماعی است که منجر به بروز ناهنجاری های دیگر در اجتماع می شود ومنشا خطرات جبران ناپذیر در سطح جامعه  است چرا که افراد متکدی از فقدان عزت نفس و مناعت طبع رنج می برند و همین امر سبب می شود تا مستعد انجام رفتارهای هنجار شکنانه و بزهکاری در جامعه شوند.

درآمدهای قابل توجه بسیاری از افراد متکدی سبب شده آنها را به معنای دقیق کلمه ثروتمند تلقی کرد، این در حالی است که این عده قادر به استفاده صحیح از ثروت اندوخته خود نیستند و به دلیل سبک زندگی گدا منشانه خود در استفاده از سرمایه خود عاجز هستند. جامعه شناسان تکدی گری را یکی از اساسی ترین معضلات جامعه می دانند چراکه منتکدیان نقشی در ساختار اقتصادی و اجتماعی جامعه ندارند و از زحمت دیگران ارتزاق می کنند.

کمک به متکدیان نه تنها کمک به همنوع محسوب نمی شود بلکه یک رفتار اخلاقی غلط و دامن زدن به یک ناهنجار اجتماعی محسوب می شود. کمک به متکدیان سبب کمرنگ شدن عزت نفس در اجتماع و بروز رفتارهای غیر اخلاقی و بزه می شود.

بنابراین به افراد خیر و تمامی کسانیکه قصد کمک به همنوعان خود را دارند توصیه می شود تا کمک های خود را به میزان یا شکل به مراکز و نهادهای خیریه مردمی و مطمئن و شناخته شده ارائه دهند تا در جای درست خود مورد استفاده قرار گیرد.

پست قبلی
سازمان های خیریه مردم نهاد چگونه فعالیت می کنند؟
پست بعدی
نقش سرمایه اجتماعی در رشد فرهنگ خیریه چیست؟

ارسال دیدگاه

فهرست
دانلود مولتی اپلیکیشن قاب
feature