معرفی شهر زیبای همدان

مطالب ویژه

آخرین دیدگاه ها

معرفی شهر زیبای همدان
معرفی شهر زیبای همدان

شهر همدان یکی از شهرهای غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است . این شهر در دامنهٔ کوه الوند و در بلندای 1900 متری از سطح دریا واقع شده‌است و از شهرهای سردسیر ایران به شمار می‌آید . همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است. در سال 1385 مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد . همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌است . آثار یافت‌شده از محوطهٔ باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج‌نامه از آن دوران هستند . همچنین شهر همدان در روزگار هخامنشیان ، اشکانیان ، ساسانیان ، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است .

 

میدان امام خمینی همدان

 

هم‌اکنون استان همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می‌شود و از نظر علمی نیز با وجود مراکز دانشگاه بوعلی سینا ، دانشگاه صنعتی همدان ، دانشگاه آزاد اسلامی همدان ، دانشگاه پیام نور همدان و مراکز دیگر به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور شناخته شده‌است . هتلهای شهر همدان پذیرای میهمانان گرامی می باشد.

 

استخر عباس آباد همدان

 

آرامگاه بوعلی سینا نماد شهر همدان و همچنین یکی از نمادهای پیشینهٔ ایران در فرهنگ جهان و دانش و علم به شمار می‌رود .

آرامگاه بوعلی همدان

 

شهر همدان از لحاظ جمعیت چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران به شمار می‌آید و در مرداد سال 1388 به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران معرفی شد . در سال‌های 1300 تا 1304 خورشیدی مهندس آلمانی کارل فریش طرحی مدرن را برای همدان طراحی کرد که از نوع نقشه‌های شعاعی محسوب می‌شود  .

 

آرامگاه بوعلی همدان

 

زبان اکثریت مردم استان همدان فارسی است اما بعلت همجواری با استان های لرستان، کردستان و زنجان دارای گویشورانی از زبان های لری، کردی و  ترکی نیز می باشد . در استان همدان زبان‌ها و گویش‌های گوناگونی رایج است که فارسی، ترکی، لری و لکی و کردی از مهم‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌روند.

 

میدان امام خمینی همدان

 

فارس‌زبانها بیشتر ساکنان مرکز استان (شهر همدان) را تشکیل می‌دهند و از قدیمی‌ترین مردم این منطقه محسوب می‌شوند که از دوران مادها در این سرزمین اسکان یافته‌اند.

 

میدان امام خمینی همدان

 

همچنین مردم شهرهای نهاوند و ملایر به گویش پارسی میانه یا پهلوی سخن میگویند . در شمال ، غرب و شرق استان (562 روستا) به زبان ترکی ، در مرکز استان (شهر همدان) بیشتر به زبان فارسی ، در جنوب استان (255 روستا) به زبان‌های لری و لکی و در غرب و شمال غرب  استان (159 روستا) به زبان کردی تکلم می‌شود.

 

تالار قرآن همدان

 

آرامگاه باباطاهر

 

میدان امام خمینی

 

مجسمه سنگ شیر

 

جهت ورود به پیج اینستاگرام همدانت روی اینجا کلیک کنید.

 

جهت خرید آنلاین از کلیه فروشگاههای شهر همدان با پیک رایگان و تخفیف از قاب مارکت همدان کلیک کنید.

 

پست قبلی
کاروانسرای تاج آباد همدان
پست بعدی
روستای وراینه ملایر همدان

دیدگاه ها (1)

  1. سیما
    1401/01/9 09:51:51
    چه عکسای قشنگی

ارسال دیدگاه

فهرست
feature